לפעמים אפילו לאבסורדים צריך לשים סוף.

הסיפור הבא לא סתם מקומם. או מרגיז ברמות. הוא מסוג הסיפורים שלאחריהם הדבר היחידי שאתה יכול לעשות זה לרוץ לשירותים ולהקיא.

הפרטים שמצויינים כאן אמיתיים לחלוטין. בשלב זה השארתי את שם הבנק ושם עורך הדין המייצג אותו חסויים. בשלב הבא, אם נצטרך נחשוף גם אותם.

הסיפור שלפניכם מתאר את ההתנהלות הכלכלית-משפטית הדורסנית של הבנקים, עורכי הדין ומערכת ההוצאה לפועל, התנהלות שבעטיה מגיעים ישראלים תמימים למצב של חיים בעוני, מחסור והרבה פחד.

זהו הסיפור העצוב על אילנה (שם בדוי), אישה קשת יום בת 54 המתגוררת באחת מערי הלווין של מדינת תל אביב. אישה שבמחי חתימה אחת הפכה להיות מאישה פעילה, נמרצת ושמחה לאישה ענייה המסתכלת כל רגע מעבר לכתפיה כדי לראות מה עוד ירצה הבנק לקחת ממנה.

בשנת 1990 לקח בעלה דאז, הלוואה על סך של 12,000 ש"ח לצורך מימון החברה העסקית שלו, תוך שהוא מערב את אילנה בחוב ללא ידיעתה וללא הסכמתה. אחרי זמן לא רב התפרקו הנישואים וכמו שקורה במקרים רבים כגון אלה, התברר לה כי גרושה סיבך אותה בחובות רבים וכבדים ביניהם גם החוב לבנק שבגינו נפתח תיק הוצאה לפועל.

במשך שנים ארוכות שילמה אילנה את חובה על פי צו התשלומים שקבע לה רשם ההוצאה לפועל. בתחילה, בשל מצבה הכלכלי הקשה, הועמד הסכום ע"ס של 100 ש"ח לחודש. במהלך אותן שנים היא גם חסכה, שקל לשקל כדי לערוך לבנה חגיגת בר מצווה, כאשר הגיע סכום החסכון ל- 14,000 (בשנת 1999) עיקלה אותו מערכת ההוצאה לפועל שאף הגדילה באותה הזדמנות את גובה התשלום החודשי ל- 300.

חגיגת בר המצווה לא התקיימה ואילו בחשבון פשוט תוכלו לראות כי בתיק ההוצאה לפועל הופקדו עד היום מעל ל- 65,000 ש"ח

בחודש מרץ השנה הגיעה אילנה לאחד ממרכזי הזכויות של "ידיד" וביקשה עזרה. כשהגיעה למרכז היא היתה נסערת ונרגשת. מתברר כי ביקשה לבדוק את היקף חובה לבנק ובמסמך שהוצא ממחשבי ההוצאה לפועל הופיע בצורה בולטת משהו המספר 905,591 אלף ש"ח. נחזור שוב – החוב המקורי עמד על 12,000 ש"ח. אילנה, שמעולם לא התחמקה מתשלום חובה החזירה למעלה מ- 65,000 ש"ח ועדיין, 25 שנה לאחר מכן היא חייבת יותר מ- 900 אלף ש"ח לבנק ולעורך דינו.

בשלב הזה פנתה עורכת דין מהמחלקה המשפטית של עמותת "ידיד" אל עורך הדין של הבנק וביקשה, בשם הצדק הטבעי והנסיבות החריגות והקשות של אילנה וחייה מאז לסגור את התיק. תשובתו של נציג הבנק היתה חד משמעית. "מאחר ששכרה (של אילנה) שולש ואף יותר (בשנת 2001 השתכרה אילנה 1,600 ש"ח לחודש ואילו בשנת 2014 היא עובדת בשכר של כ- 5,000 ש"ח לחודש). היה ראוי לחייבה בתשלומים חודשיים גבוהים יותר". לבקשת עורכת הדין של "ידיד" לפנות אל הבנק ולהציע תשלום קטן חד פעמי ואחרון לסגירת התיק, סירב עורך הדין. דרש תשלום גבוה ובלתי סביר.

וזה הרגע שבו הבטן מתהפכת. הורידים בצוואר מתנפחים וכל מה שבא לך לעשות זה לצעוק.

אבל אנחנו נצעק בדרך שלנו. ויש לנו. עד שנגיע למצב שבו הצדק סוף סוף יעשה והעושק יפסק.

כתיבת תגובה